Vilafranca del Penedès, és una població situada a l’Alt Penedès, on es
caracteritza per una gran mobilització d’entitats i associacions que vetllen
per la cultura, el lleure i l’esport. Paral·lelament és interessant remarcar que
dintre de l’àmbit de joventut de l’Ajuntament, es treballa per una millora
social entre els instituts i els col·lectius que treballen amb infants i joves.
En especial, us vull parlar d’un projecte vinculat a l’educació formal, ja
que el sector de joventut s’encarrega de coordinar-lo, però es porta a terme en
dos instituts de Vilafranca del Penedès.
Aquest projecte, anomenat ALTAVEUS, va començar l’any passat amb un seguit
de formacions a alumnes voluntaris de 2n i 3r d’ESO dels instituts en que volien
formar part d’aquest projecte. En les formacions es treballava tota mena de
temàtiques i de com enforcar campanyes de diferents tipologies que es portarien
a terme en els instituts. A l’acabar la formació van rebre un diploma de reconeixement
i es van posar en marxa.
L’objectiu principal d’aquest projecte és organitzar activitats culturals i
solidàries, com també dissenyar campanyes de sensibilització als instituts
sobre temes d’interès juvenil. També com a objectiu és posar en marxa tota mena
de participació comunitària, en que els adolescents són els que s’han de posar
en marxa i autogestionar com volen fer les campanyes i els actes que es
portaran a terme en els instituts, tot i que en alguns moments tenen ajuda de
professors i tècnics de joventut.
Com també és interessant que es planteja una construcció de ciutadania, en
que vol donar a conèixer que cada adolescent té les seves capacitats i opinions
diferents que totes han de ser acceptades per igual, i evidentment que s’ha de
respectar a tothom per igual indiferent de com sigui.
En aquest projecte trobem que es treballa molt en xarxa amb diferents
sectors, entre els adolescents dels instituts, els professors o professor
encarregat del projecte, i els tècnics de joventut que ajuden en les campanyes
que porten a terme. També podem trobar diagnòstic i planificació comunitària,
en que prèviament amb la formació van poder detectar quines eren les necessitats
dels adolescents i van poder fer un primer aproximació al projecte plantejant
aquestes. Amb això hi ha un seguit de reunions i seguiment en que es planifica
les campanyes, i posteriorment les porten a terme.
Com a campanya recent, per la Setmana Cultural previ a Sant Jordi, un dels
dos instituts que ho porta a terme ha creat una sèrie de cartells per penjar
pels passadissos treballant la NO DISCRIMINACIÓ. A partir d’aquesta temàtica,
també s’han encarregat de que un grup de teatre portés a terme l’obre de teatre
sobre el bullying, han fet sessions informatives,...
És interessant posar com a protagonista els infants i adolescents en els
projectes que es duen a terme, perquè al cap i a la fi van destinats a ells i
no hi ha millors persones que puguin saber les seves necessitats i
preocupacions.

No hay comentarios:
Publicar un comentario