miércoles, 20 de abril de 2016

ALTAVEUS

Vilafranca del Penedès, és una població situada a l’Alt Penedès, on es caracteritza per una gran mobilització d’entitats i associacions que vetllen per la cultura, el lleure i l’esport. Paral·lelament és interessant remarcar que dintre de l’àmbit de joventut de l’Ajuntament, es treballa per una millora social entre els instituts i els col·lectius que treballen amb infants i joves.

En especial, us vull parlar d’un projecte vinculat a l’educació formal, ja que el sector de joventut s’encarrega de coordinar-lo, però es porta a terme en dos instituts de Vilafranca del Penedès.

Aquest projecte, anomenat ALTAVEUS, va començar l’any passat amb un seguit de formacions a alumnes voluntaris de 2n i 3r d’ESO dels instituts en que volien formar part d’aquest projecte. En les formacions es treballava tota mena de temàtiques i de com enforcar campanyes de diferents tipologies que es portarien a terme en els instituts. A l’acabar la formació van rebre un diploma de reconeixement i es van posar en marxa.

L’objectiu principal d’aquest projecte és organitzar activitats culturals i solidàries, com també dissenyar campanyes de sensibilització als instituts sobre temes d’interès juvenil. També com a objectiu és posar en marxa tota mena de participació comunitària, en que els adolescents són els que s’han de posar en marxa i autogestionar com volen fer les campanyes i els actes que es portaran a terme en els instituts, tot i que en alguns moments tenen ajuda de professors i tècnics de joventut.
Com també és interessant que es planteja una construcció de ciutadania, en que vol donar a conèixer que cada adolescent té les seves capacitats i opinions diferents que totes han de ser acceptades per igual, i evidentment que s’ha de respectar a tothom per igual indiferent de com sigui.

En aquest projecte trobem que es treballa molt en xarxa amb diferents sectors, entre els adolescents dels instituts, els professors o professor encarregat del projecte, i els tècnics de joventut que ajuden en les campanyes que porten a terme. També podem trobar diagnòstic i planificació comunitària, en que prèviament amb la formació van poder detectar quines eren les necessitats dels adolescents i van poder fer un primer aproximació al projecte plantejant aquestes. Amb això hi ha un seguit de reunions i seguiment en que es planifica les campanyes, i posteriorment les porten a terme.

Com a campanya recent, per la Setmana Cultural previ a Sant Jordi, un dels dos instituts que ho porta a terme ha creat una sèrie de cartells per penjar pels passadissos treballant la NO DISCRIMINACIÓ. A partir d’aquesta temàtica, també s’han encarregat de que un grup de teatre portés a terme l’obre de teatre sobre el bullying, han fet sessions informatives,...

És interessant posar com a protagonista els infants i adolescents en els projectes que es duen a terme, perquè al cap i a la fi van destinats a ells i no hi ha millors persones que puguin saber les seves necessitats i preocupacions.




 Foix Giralt Planas


No hay comentarios:

Publicar un comentario