El projecte “Jo torno a casa” es va posar en funcionament l’1 de juliol del 2010. Es tracta d’un servei promogut pel Consorci de Serveis Socials de Barcelona (CSSBCN), el qual en va delegar el disseny i el desenvolupament a la cooperativa EDUVIC SCCL. El JTC, dins d’EDUVIC, es gestiona i desenvolupa des de la Plataforma Cruïlla.
“Jo torno a casa” és un projecte d’acompanyament en el procés de retorn a la llar familiar dels infants i adolescents tutelats que es troben residint als centres residencials d’acció educativa (CRAE) o en centres d’acolliment (CA), i que empra espais terapèutics socioeducatius amb els infants/adolescents i les seves famílies com a eina de suport i seguiment.
Aquest projecte desenvolupa dues línies d’actuació que s’emmarquen en dos programes diferenciats: “Jo torno a casa Infants” i “Jo torno a casa Adolescents”, per donar resposta adequada a les necessitats emocionals i educatives que presenten els infants i adolescents. Aquest projecte vol aportar solucions viables i pràctiques, de manera específica i especialitzada, a les dificultats que, infants, adolescents i les seves famílies puguin trobar-se en aquest procés de retorn; amb la voluntat i el desig de treballar donant suport, de manera complementària i coordinada, amb els equips de professionals que ja estan intervenint en aquest sentit en les famílies des dels equips d’atenció a la infància i adolescència (EAIA), CRAE i CA de Barcelona.
El valor afegit del projecte se sosté en quatre eixos:
- Es tracta d’una resposta especialitzada, intensiva i acotada en un temps, d’una proposta tècnica de treball amb la família i l’infant/adolescent realitzada pels professional referents a l’EAIA i el CRAE.
- Es treballa a partir de les capacitats de la família, tant per comprendre el dolor que genera un món relacional violent, negligent, confós, etc., com per establir models relacionals protectors.
- Es promou un treball en xarxa des de la confiança que és la millor manera d’oferir a les famílies un tracte coherent i ordenat que faciliti processos de canvi.
- Es treballa en processos d’acompanyament de les famílies perquè coneguin els serveis que tenen en el seu barri (biblioteques, centres cívics, casals, associacions, etc.), aprofitin les oportunitats que ofereixen, facin el seguiment dels processos educatius que els seus infants i adolescents fan (centres educatius, centres oberts, etc.), i estableixin relacions cordials i adequades als processos de seguiment amb els professionals, aprenent a utilitzar la xarxa de serveis que ofereix activitats lúdiques i culturals com a família.
Característiques principals:
- Es desenvolupa un treball en xarxa molt coordinat, per oferir a les famílies coherència en les línies d’intervenció.
- L’elevada freqüència de seguiment i suport que rep la família dels professionals del servei, tant a nivell Terapèutic com a nivell Socioeducatiu.
- Treballen per garantir la participació de la família en la xarxa local (Inclusió Serveis socials, lúdics, acadèmics, ).
- Si el cas ho requereix es treballa als domicilis per potenciar un bon ordre (Hàbits de salut, hàbits alimentaris, ordre dels espais, drets i deures a la llar, …)
- Processos d’avaluació del projecte amb tots els actors implicats
Nair Càdiz Herrera.
Hola Nair,
ResponderEliminarAquest projecte penso que és molt adequat i necessari, perquè sovint els adolescents i infants es troben amb el problema de quan surten dels CRAEs els i costa tornar a adaptar´se al dia a dia amb les seves famílies. D'altre banda, un fet destacable i important que he llegit a la teva entrada és el que expliqués que fan una intervenció especialitzada i individualitzada per l'infant i les seves famílies i també el fet de treballar amb xarxa amb altres serveis és molt important.
Molt bona entrada Nair.
Eduard Sánchez Martínez