martes, 19 de abril de 2016

Parella Lingüística a Obra Social Santa Lluïsa de Marillac

L’experiència que compartiré a continuació, està relacionada amb l’eix d’educació d’adults. Porto quatre setmanes fent de voluntària a la Obra Social Santa Lluïsa de Marillac. Aquesta és una entitat que até a persones que viuen situacions de precarietat, d’exclusió social, amb dificultats per a fer front a les necessitats bàsiques i amb poques opcions de participar plenament en la vida econòmica, social i civil. S’atenen:
·       - persones sense llar
·       - famílies i persones derivades de Serveis Socials
·       - persones que han estat o estan internes en Centres Penitenciaris, sense suport familiar

Faig de voluntària els divendres per la tarda i sóc la parella lingüística d’un home de 38 anys nascut a Guinea. L’objectiu d’aquesta activitat és que aprengui el català ja que considero que l’aprenentatge d’una llengua és una eina molt important per a la integració social i laboral.
Sempre intento ensenyar-li d’una manera dinàmica per tal de captar el seu interès i motivar-lo. La metodologia que he emprat més d’una vegada és el joc del “memori”. Per una banda, he escrit diverses paraules en uns papers, i per altra, les he representat amb un dibuix. L’objectiu del joc és que sàpiga relacionar cada paraula amb el seu dibuix, i així, entendre el seu significat.  
Una altra activitat que hem fet, és agafar una cartolina i escriure-hi els dies de la setmana. La finalitat d’aquesta dinàmica és que m’expliqui què ha fet al llarg de la setmana i ho escrigui. També ha d’escriure el temps que ha fet (sol, núvols, ha plogut,...) i com s’ha sentit (alegre, intrigat, trist, preocupat,...).
També, com que realitzem l’activitat en una sala, li dono pòsits amb els noms dels objectes que podem observar i ell els va enganxant.
Crec que és una bona metodologia per aprendre i alhora passar-s’ho bé!






Relatives' School - Formació de familiars
Introducció al projecte Relatives' Schools

Relatives’ Schools és el nom d'un projecte de formació de familiars en les actuacions educatives d'èxit amb l'objectiu de fer ja real el dret a l'excel·lència educativa de totes les nenes i nens.

Les persones que han creat aquest projecte, l’ofereixen totalment gratuït a tota la població, l'única motivació del seu treball és el dret a l'excel·lència educativa de totes les nenes i nens.

Les AEE (Actuacions Educatives d'Èxit) són les que la comunitat científica internacional ha demostrat que aconsegueixen les majors millores de resultats en l'aprenentatge instrumental en totes les matèries, valors, emocions i sentiments. Realtives’ Schools ofereix a totes les persones que es relacionen amb l'alumnat la possibilitat de conèixer les AEE.

En l'actual societat de la informació, cada vegada influeix més a l'educació de les nenes i nens els processos formatius que estan seguint els seus familiars. A l'actualitat es requereix no solament la formació de mares i pares sinó també d'altres persones que es relacionen als domicilis amb l'alumnat. Encara que és un projecte global, cal recrear-ho en cada context en col·laboració amb les administracions, entitats i persones de cada centre educatiu, districte, comunitat autònoma o regió i país.

Què fan?

1) Tallers específics
Activitats formatives específiques, en funció de les demandes concretes dels familiars
i/o dels propis centres. Poden ser molt diverses: idiomes, TIC, alfabetització...

2) "Aprenem nosaltres, aprenen ells i elles"
Treballen els continguts de les classes en les quals es troben els nens i nenes de primària o secundària per endavant respecte al calendari dels i les alumnes, per afavorir el suport que fan les famílies a l'hora de fer els deures, per exemple.

3) "Tertúlies literàries dialógicas"
Activitat cultural i educativa basada en la lectura compartida. Es tracta d'una experiència de diàleg igualitari, reflexió i aprenentatge instrumental a partir de la lectura dels clàssics universals. A partir de la tertúlia literària, es donen diversos tipus d'aprenentatge ja sigui d'idioma, literatura, etc.

 Història del projecte:
Des de març de 2009, l'Escola està treballant en el projecte de Formació de Famílies, en el qual formen en continguts instrumentals a familiars de nens, nenes i joves escolaritzats/as dels centres educatius del Districte de Sant Martí. Des del primer moment aquest projecte va comptar amb el suport del Districte de Sant Martí, el Consell Escolar de Sant Martí i el Consell Escolar Municipal de Barcelona, i la van incloure com l'única actuació d'educació d'adults dins del Pla Estratègic d'Educació del Districte de Sant Martí.

Un dels actes d'impuls més importants van organitzar va ser la Jornada de Formació de Familiars de Sant Martí, a l'abril de 2011, per donar a conèixer les Actuacions Educatives d'Èxit als familiars, mestres i veïns del Districte, amb la participació de més de 250 persones.

Durant aquests anys han portat el projecte de les Relatives’ Schools en 6 escoles de primària del Districte: a l'escola Catalònia, l'escola Poblenou, l'escola Brasil, l'escola Els Porxos, l'escola Bac de Roda i l'escola Els Horts, amb un total de 267 persones participants, fins al moment. La formació que han organitzat fins al moment en aquestes escoles han estat les següents:

- Català inicial
- Català avançat
- Anglès inicial
- Anglès conversa
- Matemàtiques
- Tertúlia literària dialògica: hem llegit Romeo i Julieta, Les Mil i una nits, La Odissea o El Petit Príncep.



Anna Muñoz Martínez


1 comentario:

  1. Hola Anna!, he leido tu entrada y pienso que haces un trabajo muy bonito como voluntaria en la entidad. Con tus conocimientos y metodologías bastante didácticas haces que otra persona pueda aprender la lengua. Referente a tu segundo proyecto quiero destacar, que son importantes los talleres que se hacen tanto lúdicos como de aprendizaje. También podrían hacer talleres de música y teatro.



    Patricia Herraiz

    ResponderEliminar