Parella
Lingüística a Obra Social Santa Lluïsa de Marillac
L’experiència que compartiré a continuació, està relacionada
amb l’eix d’educació d’adults. Porto quatre setmanes fent de voluntària a la Obra
Social Santa Lluïsa de Marillac. Aquesta és una entitat que até a persones que
viuen situacions de precarietat, d’exclusió social, amb dificultats per a fer
front a les necessitats bàsiques i amb poques opcions de participar plenament
en la vida econòmica, social i civil. S’atenen:
· - persones
sense llar
· - famílies i
persones derivades de Serveis Socials
· - persones
que han estat o estan internes en Centres Penitenciaris, sense suport familiar
Faig de voluntària els divendres per la tarda i sóc la
parella lingüística d’un home de 38 anys nascut a Guinea. L’objectiu d’aquesta
activitat és que aprengui el català ja que considero que l’aprenentatge d’una
llengua és una eina molt important per a la integració social i laboral.
Sempre intento ensenyar-li d’una manera dinàmica per tal de
captar el seu interès i motivar-lo. La metodologia que he emprat més d’una
vegada és el joc del “memori”. Per una banda, he escrit diverses paraules en
uns papers, i per altra, les he representat amb un dibuix. L’objectiu del joc
és que sàpiga relacionar cada paraula amb el seu dibuix, i així, entendre el
seu significat.
Una altra activitat que hem fet, és agafar una cartolina i
escriure-hi els dies de la setmana. La finalitat d’aquesta dinàmica és que
m’expliqui què ha fet al llarg de la setmana i ho escrigui. També ha d’escriure
el temps que ha fet (sol, núvols, ha plogut,...) i com s’ha sentit (alegre, intrigat,
trist, preocupat,...).
També, com que realitzem l’activitat en una sala, li dono pòsits
amb els noms dels objectes que podem observar i ell els va enganxant.
Crec que és una bona metodologia per aprendre i alhora
passar-s’ho bé!
Relatives' School - Formació de familiars
Introducció al projecte Relatives' Schools
Relatives’ Schools és el nom d'un
projecte de formació de familiars en les actuacions educatives d'èxit amb
l'objectiu de fer ja real el dret a l'excel·lència educativa de totes les nenes
i nens.
Les persones que han creat aquest
projecte, l’ofereixen totalment gratuït a tota la població, l'única motivació
del seu treball és el dret a l'excel·lència educativa de totes les nenes i
nens.
Les AEE (Actuacions Educatives
d'Èxit) són les que la comunitat científica internacional ha demostrat que
aconsegueixen les majors millores de resultats en l'aprenentatge instrumental
en totes les matèries, valors, emocions i sentiments. Realtives’ Schools
ofereix a totes les persones que es relacionen amb l'alumnat la possibilitat de
conèixer les AEE.
En l'actual societat de la
informació, cada vegada influeix més a l'educació de les nenes i nens els
processos formatius que estan seguint els seus familiars. A l'actualitat es
requereix no solament la formació de mares i pares sinó també d'altres persones
que es relacionen als domicilis amb l'alumnat. Encara que és un projecte
global, cal recrear-ho en cada context en col·laboració amb les
administracions, entitats i persones de cada centre educatiu, districte,
comunitat autònoma o regió i país.
Què fan?
1) Tallers específics
Activitats formatives
específiques, en funció de les demandes concretes dels familiars
i/o dels propis centres. Poden ser
molt diverses: idiomes, TIC, alfabetització...
2) "Aprenem nosaltres,
aprenen ells i elles"
Treballen els continguts de les
classes en les quals es troben els nens i nenes de primària o secundària per
endavant respecte al calendari dels i les alumnes, per afavorir el suport que
fan les famílies a l'hora de fer els deures, per exemple.
3) "Tertúlies literàries
dialógicas"
Activitat cultural i educativa
basada en la lectura compartida. Es tracta d'una experiència de diàleg
igualitari, reflexió i aprenentatge instrumental a partir de la lectura dels
clàssics universals. A partir de la tertúlia literària, es donen diversos tipus
d'aprenentatge ja sigui d'idioma, literatura, etc.
Des de març de 2009, l'Escola està
treballant en el projecte de Formació de Famílies, en el qual formen en
continguts instrumentals a familiars de nens, nenes i joves escolaritzats/as
dels centres educatius del Districte de Sant Martí. Des del primer moment
aquest projecte va comptar amb el suport del Districte de Sant Martí, el
Consell Escolar de Sant Martí i el Consell Escolar Municipal de Barcelona, i la
van incloure com l'única actuació d'educació d'adults dins del Pla Estratègic
d'Educació del Districte de Sant Martí.
Un dels actes d'impuls més
importants van organitzar va ser la Jornada de Formació de Familiars de Sant
Martí, a l'abril de 2011, per donar a conèixer les Actuacions Educatives d'Èxit
als familiars, mestres i veïns del Districte, amb la participació de més de 250
persones.
Durant aquests anys han portat el
projecte de les Relatives’ Schools en 6 escoles de primària del Districte: a
l'escola Catalònia, l'escola Poblenou, l'escola Brasil, l'escola Els Porxos,
l'escola Bac de Roda i l'escola Els Horts, amb un total de 267 persones
participants, fins al moment. La formació que han organitzat fins al moment en
aquestes escoles han estat les següents:
- Català inicial
- Català avançat
- Anglès inicial
- Anglès conversa
- Matemàtiques
- Tertúlia literària dialògica: hem llegit
Romeo i Julieta, Les Mil i una nits, La Odissea o El Petit Príncep.
Anna Muñoz Martínez

Hola Anna!, he leido tu entrada y pienso que haces un trabajo muy bonito como voluntaria en la entidad. Con tus conocimientos y metodologías bastante didácticas haces que otra persona pueda aprender la lengua. Referente a tu segundo proyecto quiero destacar, que son importantes los talleres que se hacen tanto lúdicos como de aprendizaje. También podrían hacer talleres de música y teatro.
ResponderEliminarPatricia Herraiz