Hola! Jo he
escollit dos projectes que utilitzen la música com a eina d'integració social.
La música, com
a producte social i emocional, és un mitjà per acostar-nos els uns als altres
i, per tant, desperta tot un seguit d'actituds, valors i normes. A aquesta
entrada doncs, explicaré dos projectes relacionats amb la música com a eina
d'integració social, amb els quals espero que reflecteixin una visió global de
la realitat sociomusical actual.
COR ÀKAN
El Cor àkan va
néixer l’any 2005. Tot va començar arran de les classes de català organitzades
per l'Associació Àkan,on els alumnes al finalitzar les classes van començar a
cantar, així doncs, els divendres després d’aquesta activitat es va organitzar
un cor, el Cor Àkan.
Actualment està dirigit per la Mariona Callís, i compta amb el suport
musical al teclat d’Albert Genís.
L’equip Àkan està format per quatre persones, totes elles voluntàries.
Es reben subvencions d’entitats públiques i també aportacions particulars.
El Cor Àkan no
és un cor com qualsevol altre. És una agrupació que fusiona la música i la
interpretació en moviment amb la potència de veure cares diferents de les que
no estem acostumats en un escenari. Ens trobem cara a cara amb la immigració en
situació especialment difícil. El treball en català, la dicció, l’expressió,...
és el seu segell identificatiu. I part de la sorpresa del públic.
El Cor Àkan va
entrar en funcionament el 9 de gener del 2005, un any després que es fundés
l’Associació de caire voluntari Àkan. Aquest projecte artístic va sorgir de
l’interès i les ganes dels mateixos alumnes de classes de llengua catalana.
Així, a més de la motivació ordinària del gust a la música, afegia raons ben
particulars, com la millora fonètica i lingüística, el coneixement de l’entorn
geogràfic i humà, la integració de diferents ètnies, la implicació de diferents
públics en la coneixença de la realitat migratòria i la dignificació dels
mateixos cantants en experimentar la recepció per part del públic.
El treball
d’aquests anys ha portat el grup a una notable millora musical, d’expressió i
lingüística, aconseguint també una millora general de la persona. Surten als
escenaris per proclamar que no estan d’acord amb com s’organitza la societat i
que un altre món és possible.
A nivell
grupal:
-Potenciar la
cohesió de grup propiciant la formació d’una identitat compartida i crear vincles
emotius entre els integrants.
A nivell
personal:
- Potenciar
l’aprenentatge de la llengua catalana per a la integració.
- Treballar
l’organització, fomentar la disciplina i els bons hàbits: repartiment de veus,
organització de les partitures.
- Potenciar
l’estima per la música, donant èmfasi en la vessant interpretativa i expressiva
de la música.
- Potenciar
l’educació musical melòdica, harmònica i rítmica i treballar l’instrument
vocal.
- Descobrir
noves cançons, llengües i cultures.
- Coneixement de
l’entorn, geogràfic i humà.
- Fer sentir-se
útil. Saber-se responsable i necessari en alguna cosa.
- Millorar de
forma general la persona: potenciar els ànims, passar-ho bé.
En relació amb
el públic:
- Incrementar
l’acceptació social per part del públic. Xerrades post concert.
- Augmentar la
seva seguretat i l’autoconfiança. Atrevir-se a ser, a dir. Requereix de molta
valentia posar-se davant d’un públic.
- Ser presents
públicament. Ser un símbol de la immigració i de la unió entre diferents
cultures i països
PERSONES DESTINETÀRIES DEL PROJECTE
El Cor Àkan està
format per 140 persones majoritàriament immigrades en situacions molt precàries
de diferents nacionalitats, que viuen a Girona i rodalies. Tots aquests
participants estan acollits per l’Associació Àkan, i realitzen un programa o de
formació bàsica per després poder fer una capacitació professional.
Tots estudien
llengua catalana, la majoria parlen també francès i alguns també anglès. Els
cantants tenen edats des de 7 a 80 anys. Principalment són homes africans
(Àfrica negra i nord Àfrica). Per a diferències culturals, es troben amb
dificultats per incorporar dones al grup. De dones, principalment compten amb
voluntàries autòctones de l’Associació.
Aquest projecte
es troba ubicat al Centre Cívic Les Basses, al barri del Turó de la Peira de
Barcelona. El projecte Voces es va iniciar l’any 2004 al barri de Gràcia de
Barcelona, on en Pablo González, director del projecte revivia la pràctica i la
teoria musical del Sistema Nacional d’Orquestres Juvenils i Infantils de
Venençuela. Així va ser com a Barcelona, 16 nens es van convertir en fundadors
del que avui és la llavor d’El Sistema veneçolà implantada a aquesta ciutat.
L’equip tècnic
del projecte està format per 7 persones, totes elles voluntàries i músics.
El projecte
Voces es basa en el treball amb la veu, i en una segona fase, en l’exercici
instrumental col.lectiu.
Hi participen
més de 190 nens de famílies majoritàriament immigrants que assagen cada
dissabte al matí de 10h a 14h al Centre Cívic Les Basses. Els nens i les nenes
s’inicien en la pràctica instrumental des de ben petits i l’instrument està
cedit pel propi projecte. Cal destacar que l’activitat és totalment gratuïta
per les famílies.
OBJECTIUS PRINCIPALS
Els objectius
principals treballats són els següents:
-
La integració dels nens i nenes de famílies vingudes de
fora en la vida local
-
Donar l’oportunitat a aquests nens i nenes de participar
a una orquestra i a una coral, tot oferint-li un incentiu per esforçar-se cada
dia.
-
Crear noves orquestres juvenils que sonin cada cop millor
i que els nens s’ho passin bé.
PUNTS FORTS DEL PROJECTE
-
El projecte dóna la oportunitat als nens i nenes d’accedir
als estudis musicals i aprendre a tocar un instrument, que d’una altra manera
no es podrien permetre.
-
És una activitat gratuïta
-
És un projecte molt conegut en l’àmbit musical i això els
permet fer concerts, sortir a l’exterior.
Marina Blavi
No hay comentarios:
Publicar un comentario