L'escola del demà: una experiència de coeducació a bressol
És un projecte on
es treballa la coeducació des de l’escola bressol. És important començar la
coeducació als 0-3 anys, perquè reben estereotips des de que neixen. D’aquesta
manera no se’ls-hi posa “molla”, i així es comporten d’una manera diferent. Perquè
si comences als 8 anys, ells ja tenen una “personalitats” i idees fetes.
Els nens imiten
comportament, per tant és important treballar també a casa que no hi hagi
sexisme. Es difícil ja que la nostre cultura transmet sexisme, i es important
ser conscients.
Objectius:
-
Formar el professorat de la primera etapa de
l’educació infantil en relació als aspectes bàsics de l’adquisició dels gèneres
en els primers anys de vida.
-
Oferir eines al professorat per a que sigui capaç de
detectar l’existència del sexisme i l’androcentrisme a l’entorn educatiu.
-
Que els nens es puguin desenvolupar en la seva totalitat
les seves possibilitats sense límits.
-
Donar espais on puguin desenvolupar els seus rols “no
habituals”.
-
Conscienciar de que tant nens com nens poden fer tot per
iguals (ser endreçats, corre igual, tenir la mateixa força, ser purossos...).
-
Prevenir violència de gènere i el masclisme.
-
Promoure l’educació per el desenvolupament d’unes
relacions de gènere més respectuoses i alliberadores.
-
Afavorir l’intercanvi d’experiències de Coeducació
Metodologia:
-
Dinàmica i participativa i parteix de la pròpia
experiència i de l’intercanvi com a forma de construir el coneixement.
-
Donar eines i metodologies a als educadors/educadores,
perquè aprenguessin a observar i mirar la seva pràctica cootidiana i incorporar
la perspectiva de gènere
-
Fer activitats per separat nens i nenes per observar comportament
i incorporar conductes “no relacionades amb el seu sexe”. Però donant les mateixes pautes als dos grups.
-
La formació és farà des de tres perspectives: es partirà
de l’observació de l’entorn i de la pròpia pràctica educativa per tal
d’identificar els elements que ens envolten (punt de partida per a la presa de
consciència i l’inici de la transformació); els elements identificats es
complementaran amb les aportacions teòriques i la visió d’una perspectiva a
nivell macro-social. Finalment s’aportaran experiències i propostes pràctiques
que es puguin aplicar als centres educatius i a les aules.
Agents que
participen:
-
Infants
-
Educadores i educadores
-
Famílies
-
Societat
Patricia Vidal
No hay comentarios:
Publicar un comentario