lunes, 18 de abril de 2016

Coeducació a l'escola bressol

L'escola del demà: una experiència de coeducació a bressol

És un projecte on es treballa la coeducació des de l’escola bressol. És important començar la coeducació als 0-3 anys, perquè reben estereotips des de que neixen. D’aquesta manera no se’ls-hi posa “molla”, i així es comporten d’una manera diferent. Perquè si comences als 8 anys, ells ja tenen una “personalitats” i idees fetes.
Els nens imiten comportament, per tant és important treballar també a casa que no hi hagi sexisme. Es difícil ja que la nostre cultura transmet sexisme, i es important ser conscients.


Objectius:
-          Formar el professorat de la primera etapa de l’educació infantil en relació als aspectes bàsics de l’adquisició dels gèneres en els primers anys de vida.
-          Oferir eines al professorat per a que sigui capaç de detectar l’existència del sexisme i l’androcentrisme a l’entorn educatiu.
-          Que els nens es puguin desenvolupar en la seva totalitat les seves possibilitats sense límits.
-          Donar espais on puguin desenvolupar els seus rols “no habituals”.
-          Conscienciar de que tant nens com nens poden fer tot per iguals (ser endreçats, corre igual, tenir la mateixa força, ser purossos...).
-          Prevenir violència de gènere i el masclisme.
-          Promoure l’educació per el desenvolupament d’unes relacions de gènere més respectuoses i alliberadores.
-          Afavorir l’intercanvi d’experiències de Coeducació

Metodologia:
-          Dinàmica i participativa i parteix de la pròpia experiència i de l’intercanvi com a forma de construir el coneixement.
-          Donar eines i metodologies a als educadors/educadores, perquè aprenguessin a observar i mirar la seva pràctica cootidiana i incorporar la perspectiva de gènere
-          Fer activitats per separat nens i nenes per observar comportament i incorporar conductes “no relacionades amb el seu sexe”.  Però donant les mateixes pautes als dos grups.
-          La formació és farà des de tres perspectives: es partirà de l’observació de l’entorn i de la pròpia pràctica educativa per tal d’identificar els elements que ens envolten (punt de partida per a la presa de consciència i l’inici de la transformació); els elements identificats es complementaran amb les aportacions teòriques i la visió d’una perspectiva a nivell macro-social. Finalment s’aportaran experiències i propostes pràctiques que es puguin aplicar als centres educatius i a les aules. 

Agents que participen:
-          Infants
-          Educadores i educadores
-          Famílies
-          Societat


Patricia Vidal

No hay comentarios:

Publicar un comentario